Vliegveld Grimbergen

De Sabena Aeroclub is gebaseerd op het vliegveld van Grimbergen. De nabijheid van Brussel en de luchthaven van Zaventem zorgen voor een unieke locatie.
Het vliegveld werd oorspronkelijk aangelegd door Belgische militairen in september 1939. Het viel echter snel in handen van de Duitse bezettingsmacht in mei 1940, die het vliegveld verder ontwikkelde en uitbreidde. Na de bevrijding in september 1944 werd het veld gebruikt door de Royal Air Force en zou het een belangrijke rol spelen in verscheidene militaire operaties voor het teruggegeven werd aan de burgerlijke autoriteiten. Die beslisten om van Grimbergen een toerismevliegveld te maken. Ook was hier de pilotenschool van de voormalige nationale luchtvaartmaatschappij Sabena.

Het vliegveld heeft twee opmerkelijke betonnen loodsen die gebouwd en ontworpen zijn door Alfred Hardy in november 1947. In de twee ronde champignonvormige constructies kunnen ieder 35 vliegtuigen gestald worden. Ze zijn een beschermd monument en nog altijd een unicum in de Belgische architectuur.
Vliegveld Grimbergen
Vanwege een politieke reorganisatie werd het vliegveld in 1989 gesloten. De toekomst van het vliegveld was onzeker totdat het in mei 1997 eindelijk heropende nadat er een compromis werd bereikt om namelijk een deel van het veld te gebruiken als het huidige vliegveld, een deel voor gemeentelijke diensten en de resterende grond als bos. Het bestuur van het vliegveld is nu in handen van ‘Recreatief Vliegveld Grimbergen vzw (RVG)', dat bestuurd wordt door leden van Vliegclub Grimbergen en de Sabena Aeroclub.

RVG heeft een interessante website, die voornamelijk de lokale vluchtprocedures behandeld (heel strikt omwille van geluidsbeperking) en meer informatie bied over de geschiedenis van het veld en de loodsen. Hun website kan je hier bezoeken.

Recreatief Vliegveld Grimbergen

1850 Grimbergen, Belgium